söndag 26 augusti 2012

himlen brinner


Fönstret darrar av kraften från motorn, och utanför färgas molnen lysande orange av en sjunkande sol. Himlen brinner i turkost, i lila, i den mjukaste aprikos.
Jag är på väg hem. På ett flygplan som lämnar Köpenhamn. Inte ett som återvänder dit.

Den senaste veckan har hemlängtan bara ökat.
Det är kanske ännu inte riktigt så att det är Belgien och Bryssel som är hemma. Men nog är det ändå lite så att det är Svenska kyrkan på Avenue des Gaulois som är det. Ännu mer, förstås, är fjärde våningen i det huset mitt hem. Där finns min familj och mina saker, min skosamling och mina böcker.
Just nu bor mitt hjärta i Belgien, hur konstigt det än må vara, och längtan brinner. Som molnen en augustikväll, någonstans ovanför Danmark.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar